Wat is een prikkelbare darm syndroom

Het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) wordt gekenmerkt door chronische, terugkerende klachten van pijn in de onderbuik, opgeblazen gevoel, gassen, opgezette buik en een veranderde stoelgang (variërend van diarree tot obstipatie). Een op de zeven volwassenen lijdt aan het prikkelbare darm syndroom.
15% Van de mensen heeft het prikkelbare darm syndroom. Gelukkig kan een FODMAP beperkt-dieet verlichting bieden van de ongemakkelijke darmklachten die gepaard gaan met deze aandoening.

Het FODMAP is afkorting van:
Fermentatie
Oligosachariden
Disachariden 
Monosachariden
And (en)
Polyolen
 
Wat zijn FODMAP's?
FODMAP’s zijn een groep koolhydraten die niet volledig worden verteerd en/of opgenomen in onze darmen. Wanneer de FODMAP's de dunne darm bereiken, bewegen ze trager en trekken ze vocht aan. Wanneer ze vervolgens in de dikke darm terechtkomen, worden de FODMAP's gefermenteerd door darmbacteriën, waardoor gassen ontstaan. Deze extra gassen en vocht zorgen ervoor dat de darmwand uitrekt en uitzet. Omdat mensen met het prikkelbare darm syndroom zeer gevoelige darmen hebben, veroorzaakt het 'uitrekken' van de darmwand extreme sensaties van pijn en ongemak
Simpel gezegd, FODMAP's zijn een verzameling van koolhydraten (suikers) die niet goed worden opgenomen in de darmen.  Dit kan klachten veroorzaken bij mensen met het prikkelbare darm syndroom. FODMAP's komen van nature voor in veel voedingsmiddelen, maar kunnen ook als toevoeging worden gebruikt.
Het fODMAP dieet bestaat uit 3 fases. De eerste fase bestaat uit het verwijderen van de FODMAP’s uit de voeding. Bij goed resultaat volgt fase 2 . In deze fase wordt er door middel van introductie van de FODMAP’s  achterhaald welke voedingsmiddelen de klachten veroorzaken. Voorts wordt er in de 3e fase  een persoonlijk en volwaardig voedingsadvies gemaakt waarbij rekening wordt gehouden met de uitkomst van fase 2.
Bij 75% van de patiënten met het prikkelbare darm syndroom helpt het FODMAP-beperkt dieet om klachten te verminderen en zelfs klachtenvrij te zijn. Het verbetert duidelijk de kwaliteit van leven. De voordelen worden meestal gezien binnen 2-6 weken na het volgen van een FODMAP-beperkt dieet. Bij  mensen waar dit dieet geen of weinig effect heeft,  kunnen andere dieettherapieën nodig zijn.
Bij dit onderzoek is het van belang om dit gezamenlijk te ondernemen met een getrainde FODMAP- diëtist, zodat er geen onvolwaardig en eenzijdig voedingspatroon ontstaat.
Als FODMAP diëtist, heb ik de FODMAP opleiding gevolgd bij de Monash University en inmiddels heb ik veel ervaring opgedaan met het begeleiden van patiënten met het prikkelbare darm syndroom
 
Voor begeleiding, advies en het toepassen van het FODMAP-beperkt dieet, ben je in diëtistenpraktijk Sonja van Pareren op de juiste plek!
Bel gerust voor meer informatie en advies op telefoonnummer 06-1995 77 55.